Alles onder controle met BCM

Gerard Rooks |

Vond u dit artikel nuttig?

Stel, je klant is in paniek omdat zijn computers zijn gegijzeld door ransomware. Geen ver-van-mijn-bed-show sinds hackers in mei 2017 de gijzelsoftware WannaCry op computers loslieten. Wereldwijd vielen slachtoffers. In Nederland werden alle parkeergarages van Q-Park getroffen en lag de website van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) eruit. En dat in examentijd….

Emoties lopen op
En wat dan? Beslissingen nemen op momenten dat zich calamiteiten voordoen, is niet per se aan te raden. In de emotie van het moment kunnen bepaalde besluiten niet de beste zijn voor je bedrijfscontinuïteit. Dan is het prettig als je als ondernemer een draaiboek klaar hebt liggen. Daarop kan je je handelen baseren en onvoorziene omstandigheden beheersen. Zo blijft de schade aan kritische bedrijfsactiviteiten beperkt. Risicomanagers zijn bij uitstek de specialisten die ondernemers hierbij kunnen helpen.

BCM begint met praten
Met de Opleiding Business Continuity Management (BCM) geven we adviseurs praktische tips om BCM bij hun klanten op de agenda te zetten. Want in een ideale situatie maakt BCM al deel uit van de bedrijfsvoering, nog voordat er ook maar iets is gebeurd. En dat begint met de dialoog aangaan. Praten over risico’s met mensen in een organisatie, van de werkvloer tot de directie. Ze zien namelijk allemaal vanuit hun eigen perspectief andere risico’s. Soms klein, soms groot. Ze gaan over het productieproces. Of over de softwarepakketten, die misschien verouderd zijn. Maar bijvoorbeeld ook over ziekteverzuim. Of over uitwijkmogelijkheden na een brand. Door bedreigingen gestructureerd te bespreken, krijg je alle risico’s boven tafel die ertoe doen voor de bedrijfscontinuïteit. Bij Voorzie gebruiken we daar praktische instrumenten voor zoals de Dialoogkaart en sociale technologie.

Pijnpunten aanpakken
Risicomanagers met kennis van zaken stappen daarna kordaat over op ‘regelen’. Want hoe kun je je klant beter helpen dan met het aanpakken van zijn pijnpunten? Wat kan die ondernemer doen om zijn risico’s – nog beter – te beheersen? Weet hij hoe te handelen als een cyberaanval hem treft? Kan de ondernemer afspraken maken met een collega-bedrijf? Bijvoorbeeld over het tijdelijk benutten van diens locatie, als zijn eigen bedrijf is getroffen door brand? Ook belangrijk: (crisis)communicatie en reputatiebescherming. Weet een ondernemer hoe hij gestroomlijnd moet communiceren met betrokkenen? Hoe hij zijn reputatie beschermt?

Stap 1 is gezet
Al die facetten doen ertoe. Als een ondernemer daarvoor kan terugvallen op zijn risicomanager is de eerste stap in bedrijfscontinuïteit gezet. Ook al is er van een concrete calamiteit geen sprake. Het is nooit te vroeg om met BCM te beginnen.

Gerard Rooks
Business consultant Voorzie

Nieuwsgierig naar de Opleiding Business Continuity Management van Voorzie? Benieuwd naar wat andere adviseurs ervan vonden? Klik hier. Of neem contact met me op via gerard.rooks@achmea.nl of 06-224 090 96.

Reageer

Onderstaande som is bedoeld om spam te voorkomen.Vul het antwoord in en plaats uw reactie.

Velden met een * zijn verplicht

Delen op