Businessmodelinnovatie: benut de technische vooruitgang in je businessmodel

Arno Brons |

Vond u dit artikel nuttig?

Ooit een factuur gehad van Google omdat je tien keer per dag gebruik maakt van diens zoekmachine? Of een verzoek van Facebook om binnen 14 dagen je Whatsapp-gebruik af te rekenen? Welnee natuurlijk. En toch draaien deze techgiganten met hun gratis diensten miljarden dollars aan omzet. Het heeft alles te maken met hun verdienmodellen. Door technologische ontwikkelingen slim in te zetten, weten ze waardevolle extra’s te bieden waarvoor bedrijven wél willen betalen.

Je klanten prikkelen
Zo’n verdienmodel komt niet vanzelf aanwaaien. Het vereist creativiteit, de wil om te innoveren en het benutten van de technische mogelijkheden die er zijn. En dan nog is het experimenteren of een businessmodel toekomstbestendig is en je klant voldoende prikkelt om producten of diensten van je af te (blijven) nemen. 

Nieuwkomers ontwrichten branches
Het zijn al lang niet meer de ‘groten der aarde’ die met hun businessmodellen markten ontwrichten. Het zijn ook veel nieuwkomers die naam maken. Zo storten talrijke startups zich succesvol op nichemarkten waarmee ze integrale dienstverleners het nakijken geven. De tegenreactie is dat die grote spelers zelf ook aan het vernieuwen slaan. Daarmee komen branches volledig op hun kop te staan. Dat gebeurt in zo’n rap tempo dat je als ondernemer wel mee móet, wil je niet achter de feiten aan lopen.

Bepaal je innovatie-ambities
Grote vraag is: hoe blijf je als organisatie – groot of klein – relevant, nu én in de toekomst? Antwoord: door je businessmodel te baseren op een (hernieuwde) slimme strategie waarin je de technische vooruitgang ten volle benut. Ook belangrijk: bepaal welke mate van innovatie je precies ambieert. Er zijn twee vormen:
- Versterkende innovatie, waarbij je vertrouwde product of dienst steeds iets beter wordt;
- Ontwrichtende of disruptieve innovatie, waarbij de gevestigde orde het nakijken krijgt.

Disruptief zijn wordt gemakkelijker
De belangrijkste vragen bij versterkende innovatie: wat kunnen we beter doen dan onze bestaande concurrenten? Hoe kunnen we klanten motiveren om bij ons te blijven/komen? Grote kans dat je via je antwoord terecht komt bij ambities die in de categorie ‘disruptieve innovatie’ vallen. En waarom niet? Ondernemers zijn dankzij de voortrazende digitale ontwikkelingen steeds sneller en gemakkelijker in staat om disruptief te zijn, ook adviseurs. Wie de digitale mogelijkheden omarmt, kan zomaar een markt(patroon) doorbreken.

Innovatief ondernemen doe je zo
Overweeg je businessmodelinnovatie, dan moet je wel bereid zijn om met een kritische blik naar je bedrijf te kijken. Gelukkig levert dat ook wat op: van nieuwe inzichten en inspiratie tot concrete, toekomstbestendige businessplannen. Daarmee is businessmodelinnovatie jouw strategische basis voor de toekomst. Het stelt je in staat om lenig te blijven meebewegen op de behoeften en wensen van je klanten. En op het ritme van een snel veranderende wereld.

Arno Brons
Managing consultant Voorzie

Masterclass Digitale Transformatie
Businessmodelinnovatie is een onderdeel van de Masterclass Digitale Transformatie. Deze Masterclass (5 sessies) is ontwikkeld door Voorzie en Nyenrode Business Universiteit. Interesse in het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen met behulp van nieuwe digitale technologieën? Kijk snel op https://www.voorzie.nl/masterclass-digitale-transformatie/.

Reageer

Onderstaande som is bedoeld om spam te voorkomen.Vul het antwoord in en plaats uw reactie.

Velden met een * zijn verplicht

Delen op