‘Digitalisering, grijp die kans!’

Arno Brons |

Vond u dit artikel nuttig?

De eerste Masterclass Digitale Transformatie van Voorzie en Nyenrode Business Universiteit zit erop. We hebben bereikt wat we wilden: deelnemers hebben meer inzicht in waar de adviesbranche nu staat, waar deze in razende vaart naartoe gaat en hoe ze daar met hun bedrijf in kunnen acteren. Ze zijn zich niet alleen bewust van de trends en ontwikkelingen maar ook van de kansen en mogelijkheden die digitale transformatie hen kan bieden.

Transformeren is onderdeel van je strategie
Natuurlijk is het een spannende slag die kantoren hebben te slaan. Overal horen ze dat ze digitale ontwikkelingen ‘niet mogen negeren’. De wereld van Internet of Things, blockchaintechnologie en kunstmatige intelligentie is echter zo veelomvattend, dat veel adviseurs niet weten waar te beginnen. Tip: beschouw transformeren als onderdeel van je bedrijfsstrategie. Kijk naar het nu en naar de toekomst en wat je wil bereiken. Houd je organisatie een spiegel voor en inventariseer wat je medewerkers nodig hebben om ‘mee’ te transformeren. Denk na over je positionering en hoe je in een digitale wereld toegevoegde waarde kunt blijven leveren. 

Grijp je kansen
Experimenteer, leer, wees nieuwsgierig. Wees niet huiverig, zie supercomputers, kunstmatige intelligentie en robotisering als kansen om succesvoller te zijn, nog klantvriendelijker te acteren. Kunstmatige intelligentie kan je bijvoorbeeld op het spoor zetten van (meer) prospects. Kansen zijn er ook in advies: dankzij digitale oplossingen beschik je snel over ongekend complete klant- en risicoprofielen. In je (relatie)beheer kunnen digitale oplossingen zorgen voor meer efficiency in je dienstverlening omdat systemen feilloos tijdrovende handelingen van je overnemen.

‘We moeten relevant blijven’
Het is slechts een greep uit de kansen van digitaal transformeren. Er zijn er nog veel meer die je geheel naar ‘eigen smaak’ kunt creëren. Althans, als je nadenkt over je toekomststrategie en in staat bent je hele organisatie daarin mee te nemen. Tijdens de Masterclass Digitale Transformatie komen deze aspecten aan bod, van verandermanagement en scenarioplanning tot positionering van je kantoor. Eén van de deelnemers gaf treffend aan hoe de Masterclass blootlegde welke speerpunten hij op zijn kantoor voorrang moet gaan geven: strategischer omgaan met veranderingen, loskomen van de traditionele patronen in de organisatie, scenario’s ontwikkelen en klantwensen meer inventariseren. En: ‘We zullen moeten gaan zoeken – waarschijnlijk met een businesspartner – naar een businessmodel waarmee we relevant blijven’.

Daaruit blijkt dat hij het heeft begrepen: transformeren is geen eenmalige exercitie, het maakt deel uit van je strategie voor de komende jaren.

Arno Brons
Managing consultant Voorzie

 

Nieuwsgierig naar de Masterclass Digitale Transformatie van Voorzie? Neem dan contact met me op via arno.brons@achmea.nl of 06 104 88 430.

 

Reageer

Velden met een * zijn verplicht

Delen op