Hoe inspireer jij de mensen om je heen?

|

Vond u dit artikel nuttig?

Het lijkt erop alsof iedereen tegenwoordig maar moet inspireren. Inspiratie is een modewoord geworden. En toch, als je dit ene woordje in al zijn puurheid bekijkt – synoniem aan bezieling, drang, elan – is het wel degelijk een kracht waarmee je jezelf of anderen van dienst kunt zijn. Het komt je bijvoorbeeld van pas als je als ondernemer je richting hebt gekozen en je mensen wil meekrijgen. Of wanneer je als medewerker de handen van je collega’s op elkaar wil krijgen voor jouw idee.

Inspireer als mens
Om te inspireren hoef je geen directeur of manager te zijn. Het gaat erom dat jij als mens anderen weet mee te nemen in jouw ideeën. Ze moeten vertrouwen op de koers die jij uitstippelt. Vertrouwen hebben in jouw plan. Niet omdat jij zegt dat dit moet. Maar omdat ze erdoor geïnspireerd raken en het nut van jouw plan inzien. De mogelijkheden herkennen die het ze biedt.

Hoe kom ik over?
Maar hoe verpak je je boodschap om anderen te inspireren en mee te krijgen? Daarvoor is het van wezenlijk belang om eerst helder te hebben wat jouw stijl van communiceren is. En wat de stijl is van de mensen waarop je je verhaal wilt over brengen. Als je dat weet, kun je jouw ideeën en plannen op de juiste manier ‘verpakken’. In ons Voorzie-programma Leiderschap & Cultuur besteden we daar aandacht aan.

Spreek hun taal
Wees je dus bewust van je eigen manier van communiceren. Dan slaag je er beter in om anderen te inspireren. Mensen zullen namelijk veel eerder geneigd zijn om de mogelijkheden van jouw ideeën te zien als je hun taal spreekt.

Op de am:dag (22 november, Beatrixgebouw Utrecht) geef ik 2 keer een parallelsessie over de verschillende communicatie- en gedragsstijlen volgens DISC: ‘Samen voorop (blijven) lopen doe je met DISC’. Dus wil je alvast een voorproefje? Schrijf je dan in.

Reageer

Onderstaande som is bedoeld om spam te voorkomen.Vul het antwoord in en plaats uw reactie.

Velden met een * zijn verplicht

Delen op