Risicomanagement loont. En wel hierom. 5 tips.

Voorzie |

Vond u dit artikel nuttig?

Goed risicomanagement houdt organisaties veerkrachtig. Belangrijk, want de wereld is vandaag de dag zo dynamisch dat niemand weet welke risico’s er morgen opdoemen. Is die onzekerheid erg? Nee. Althans, als ondernemers erkennen dat onzekerheid ook positieve effecten heeft. Risicomanagement helpt om zo naar risico’s te kijken. Met deze tips kunt u als risico-adviseur uw klant daarbij helpen.

Tip 1: help uw klant onzekerheid accepteren
Ontwikkelingen gaan zo snel dat handboeken en protocollen al achterhaald zijn als de inkt nog niet droog is. Laat ondernemers daarom bepaalde onzekerheden accepteren.

Tip 2: zorg dat uw klant op onzekerheid kan anticiperenVoor onzekerheden die nog geen probleem zijn, is risico-gestuurd werken waardevol. Dan is er nog volop ruimte om te anticiperen. Dat doet u zo:

  • Kijk naar het doel van een ondernemer: welke ambities heeft hij met zijn bedrijf? Wil hij gaan exporteren? Een nieuw product lanceren?
  • Breng samen met de ondernemer de bijbehorende onzekerheden in kaart: wat denkt hij op weg naar zijn doel tegen te komen? Levert het kennisniveau van medewerkers misschien een risico op? En hoe zit het met de betrouwbaarheid van dat internationale distributienetwerk?

Tip 3: houd oog voor de bedrijfscultuur 
Anticiperen op onzekerheden betekent ook met een brede blik naar risico’s kijken. Neem daarom ook de bedrijfscultuur standaard mee in oplossingen voor uw klant. Misschien is het loslaten van hiërarchie een manier om op risico’s te anticiperen. Dat kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat de beslissingsbevoegdheid niet langer bij 1 persoon ligt. Want als die uitvalt…

Tip 4: benadruk het belang van openheid
Het praten met mensen in alle lagen van een organisatie is een belangrijk onderdeel van goed risicomanagement. Voor een ondernemer kan dit moeilijk zijn omdat er mogelijk fouten of kritiek aan de oppervlakte komen waarvan hij zich niet bewust was. Het is aan de adviseur om zulke gesprekken in goede banen te leiden. Om te benadrukken dat die openheid nodig is om als onderneming veerkrachtig te worden.

Tip 5: help uw klant zijn doelen te behalen
Wil een ondernemer zijn doel bereiken, dan horen daar risico’s bij. Door vooraf risico’s in kaart te brengen, helpt u uw klant de juiste keuzes te maken. Dat is nog mooier dan de juiste verzekeringen adviseren. De vraag van de klant om die verzekeringen te regelen, komt dan vanzelf.

Meer weten over risicomanagement?
De premaster Risicomanagement biedt adviseurs inzicht in de verschillende benaderingen van onzekerheden. Hoe die voor ondernemers het verschil kunnen maken en hoe ze er effectief mee omgaan. De premaster is een initiatief van Voorzie in samenwerking met de faculteit Professional Learning & Development van Universiteit Twente. Meer weten? Bekijk dan de premaster Risicomanagement.

Gerard Rooks
senior consultant Voorzie

Reageer

Velden met een * zijn verplicht

Delen op