Wat te doen als de alarmbellen rinkelen?

Gerard Rooks |

Vond u dit artikel nuttig?

Veel bedrijven in het MKB gaat failliet na een brand. Niet omdat ze geen brandverzekering hebben, maar omdat hun bedrijvigheid stilvalt. Gelukkig beseffen steeds meer bedrijven dat ‘het anders moet’. Ook omdat afnemers vaker vragen om garanties over leverbaarheid bij calamiteiten. Een supermarktketen wil immers te allen tijde voorkomen dat zíj met lege broodschappen zit als de broodleverancier door brand is getroffen.

Doorgaan na een calamiteit
Een plan op de plank hebben liggen voor als er zich een calamiteit voordoet, gaat verder dan een risico-inventarisatie. Met Voorzie richten we ons op Business Continuity Management (BCM). Daarmee weet je precies wat je doen moet om je bedrijfsactiviteiten voort te zetten. Ondanks die brand. Ondanks die urenlange stroomstoring, die data-hack of plots grootschalige uitval van personeel.

Preventief maatregelen treffen
Daar is geen hogere wiskunde voor nodig. Eigenlijk gaat het om heel praktische maatregelen die je met Business Continuity treft. Ik ken een wasserij die werd getroffen door een brand. Het complete pand lag in as, inclusief machinepark. De onderneming wist haar activiteiten echter binnen 24 uur weer op te starten. Dat lukte dankzij een afspraak met concurrenten. Ze hadden met elkaar van tevoren vastgelegd dat ze, bij een calamiteit, elkaars wasactiviteiten tijdelijk zouden overnemen.”

BCM, dé strategie in ‘oorlogstijd’
Goed geregeld dus… maar dat moet je dan dus daadwerkelijk dóen. Een adviseur kan hier een belangrijke rol in spelen. Hij kan het voortouw pakken door met een ondernemer zijn opties door te nemen. Waar risicomanagement je strategie is in vredestijd is BCM dat in oorlogstijd. BCM gaat over de uren nadat de alarmbellen zijn afgegaan.

Denken in creatieve oplossingen
BCM omvat facetten als (crisis)communicatie, maatwerk-herstelplannen en uitwijkscenario’s. Die moet je van tevoren in de smiezen hebben. Door het met de ondernemer te hebben over BCM, haal je niet alleen alle risico’s boven tafel. Je adviseert ook over creatieve oplossingen voor het geval er daadwerkelijk een calamiteit plaatsvindt. Zoals die wasserij, waarbij concurrenten de hulptroepen werden.

Adviesrol waarmaken
Voor veel adviseurs is dit een nieuwe wereld. Tegelijkertijd moet BCM velen prikkelen, omdat ze hun adviesrol hier diepgaand mee kunnen waarmaken. Het BCM-programma van Voorzie geeft adviseurs de instrumenten om ondernemers effectief voor te bereiden op calamiteiten.

Gerard Rooks
Business consultant Voorzie

Interesse in het BCM-opleidingsprogramma van Voorzie? Neem dan contact met me op: gerard.rooks@achmea.nl. Het 3-daagse programma start op 13 april 2017. Er zijn nog enkele plaatsen vrij. Kijk hier voor meer informatie.

 

Reageer

Onderstaande som is bedoeld om spam te voorkomen.Vul het antwoord in en plaats uw reactie.

Velden met een * zijn verplicht

Delen op